Oas 1487-00/20
Hankenro 4428-7
HEL 2019-011342
Kaupunkiympäristön toimiala
Asemakaavoitus
Kaava-alue on osa Eteläsataman itäosan ja Katajanokanrannan asemakaavan muutosaluetta, jonka osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta Katajanokkaseura on esittänyt vuonna 2019 mielipiteen. Mielipiteessä esitetyt näkemykset koskevat siten myös tätä kaavahanketta mm. Katajanokan jugend-alueen merkittävän kaupunkikuvan ja profiilin säilyttämisestä.
Kaava-alueen käsittäessä vain yhden korttelin ja rakennuksen, jonka toteutusratkaisusta on järjestetty suunnittelukilpailu, tullee kilpailun tulos vaikuttamaan ratkaisevasti lopulliseen asemakaavaan. Siitä kaavaluonnoksessa ja kilpailuohjelmassa esitetystä periaatteesta, että rakennuksen ja meren välinen tila on avointa julkista tilaa, on ehdottomasti pidettävä kiinni (ja myöhemmin laajennettava koskemaan Marina Congress Centeriä ja mahdollisesti myös satamarakennuksia). Tämä on annettuna reunaehtona myös kaikissa kilpailuehdotuksissa huomioitukin. Seura toivoo, että kilpailulautakunta ratkaisussaan, Varma ja Stora Enso hankkeen toteuttajina ja kaupunki lopullisena kaavapäättäjänä onnistuvat tavoitteeksi asetetun arkkitehtonisesti hyvän, ympäristön rakennuskantaan mukautuvan ja myös kaupunkilaisia ja erityisesti katajanokkalaisia avoimesti palvelevan rakennuksen toteuttamaan.
Katajanokkaseuran ja asukkaiden huoli kohdistuu hankkeesta johtuvaan sataman rekkaliikenteen uudelleen järjestelyyn ja liikenteen toimivuuteen Katajanokalla yleisemminkin. Kaavahankkeen OAS:issa todetaan: ”Satamasta lähtevä rekkaliikenne siirtyy uuden rakennuksen kohdalla pois rannasta kääntyen nykyiseltä reitiltään Katajanokan katuverkkoon Ankkurikatua pitkin”. Tältä osin kaava aiheuttaa merkittävän muutoksen, jonka sisältöön osalliset eivät voisi vaikuttaa. Tällainen tilanne on maankäyttö- ja rakennuslain osallisuutta ja vaikuttamista koskevien säännösten hengen vastainen. Tämän vuoksi seura esittää, että sataman rekkaliikenteen järjestelystä tehdään perusteellinen vaihtoehtojen selvitys, sillä vaihtoehtojakin Ankkurikadun ratkaisulle varmasti löytyy. Selvityksen laadinnassa tulisi käyttää sataman ja seuran vakiintunutta yhteistyösuhdetta hyväksi.
Kaavaratkaisuja kaupunki on vienyt Katajanokalla eteenpäin pieninä palasina, jolloin esim. liikennevaikutusten osalta voidaan joutua vastaaviin ongelmiin kuin Jätkäsaaressa. Katajanokkaseura odottaa kaupungilta kokonaisvaltaisempaa ja asukkaiden tarpeet paremmin huomioonottavaa suunnittelua ja haluaa olla siinä aktiivisesti mukana lain tarkoittamalla tavalla myötävaikuttamassa.
Helsingissä 29.5.2020
Katajanokkaseura ry