Katajanokkaseura haastatteli 13.8.2009 Senaatti-kiinteistöjen aluejohtaja Petri Turkua Katajanokan luolarakentamisen nykyisestä vaiheesta. Asumista häirinneet suuret räjäytystyöt on saatu valmiiksi kevään kuluessa. Luolaston maanpäälliset rakennelmat eli kuilujen yläpäät valmistuvat syksyn aikana, minkä jälkeen sisustustöitä tehdään vielä pari vuotta. Luola otetaan käyttöön vuoden 2012 alusta.
Maanpäälliset ajo-, käynti- ja ilmanvaihtorakennelmat toteutetaan arkkitehtiprofessori Vilhelm Helanderin katajanokkalaisille esiteltyjen suunnitelmien mukaan ja ne maisemoidaan tämän syksyn aikana, minkä jälkeen rakentamisen näkyvä vaihe on ohi.
Louhinta- ja lujitustöiden urakka on vastaanotettu kesällä. Louhintavaihe pidentyi jonkin verran Helsingin ympäristökeskuksen kiellettyä öisen ajon. Ilmoitettuja vahinkoja sekä normaaleja jälkikatselmuksia tarkastetaan parhaillaan. Louhittuun kuutiomäärään nähden valituksia ja ilmoituksia vaurioista on kuitenkin ollut yllättävän vähän. Kuinka suuresta kuutiomäärästä on kysymys emme saaneet tietää. Petri Turku kertoi, että katajanokkalaiset ovat olleet hyvinkin aktiivisia yhteydenotossa.
Mahdollisten vahinkojen osalta voi edelleen ottaa yhteyttä räjäytys- ja louhintatöiden konsulttiin: Oy Finnrock Consulting Ab/Jari Honkanen, puh. 010 832 1303, jari.honkanen(at)finnrock.fi.
Luolan sisustustöiden aloitus siirtyi muutamia kuukausia, koska käyttäjän vaihtuessa myös suunnitelmat piti uusia. Alkujaan oli tarkoitus, että luola tulisi pääosin Helsingin hätäkeskuksen ja osin valtionhallinnon toimijoiden käyttöön. Hätäkeskuksen vetäydyttyä hankkeesta luola jää kokonaisuudessaan valtionhallinnon toiminnoille.
Kuka tai mikä luolaa tarkkaan ottaen tulee käyttämään vuonna 2012 on edelleenkin salaisuus. Olettaa voi, että luola liittyy Helsingin jo ennestään laajaan maanalaiseen kallioluolaverkostoon. Tällaisten tilojen rakentamiseen Katajanokan sijainti ja peruskallio soveltuu hyvin.
– Petri Turku kertoi, että luolan normaalikäyttö ei tule olemaan kovin suurta eikä aiheuta merkittävää työmatka- tai muuta kuljetusliikennettä Katajanokalla.
Rakennustöiden äänekäs vaihe on ohi. Luolan sisustustöitä voi verrata normaaliin rakennustyömaahan; melu voi olla jonkin verran vaimeampaakin, koska työt tehdään maan alla. Liikenne työmaalle kulkee entistä louhenkuljetusreittiä pitkin.
Petri Turku/Senaatti-kiinteistöt ja Kimmo Hyvärinen Katajanokkaseurasta tarkastelevat luolan
näkyvintä kohtaa.