Laajasalon yhteys taas vireillä

Pitkä ja kapea ratikka- ja jalankulku/pyöräilysilta Katajanokalta Laajasaloon, Hylkysaaren kautta, ei taannoin saanut kaupunkisuunnittelulautakunnan hyväksyntää. Nyt suunnitelma on vireillä kaupunkisuunnitteluvirastossa uudessa muodossa: Katajanokalta rakennettaisiin avattava läppäsilta jostain nykyisen työlautan (Ehrensvärd) laiturin paikkeilta Hylkysaareen ja sieltä reitti jatkuisi merenpohjalle asennettavaa betonitunnelia Laajasalon Kruunuvuorenrantaan, jonne aletaan lähivuosina rakentaa merellistä kaupunginosaa öljysäiliöiden tilalle. Silta ja tunneli olisivat raitiovaunu- ja kevyen liikenteen väylä, jota (paljon) myöhemmin voisi liikennöidä Töölön-keskustan-Katajanokan-Laajasalon -ja ehkä Santahaminan metro. Suunnitelmaan sisältyy uusi ratikkalinja Rautatientorilta Katajanokanrantaa pitkin Laajasaloon – ellei HKL nyt sitten yhdistä nelosta tähän. Tältä osin suunnitelma on kovin alustava.

Suunnitelman tavoite on luoda Kruunuvuorenrannan asutukselle suora yhteys keskustaan. Muitakin yhteyksiä syntyy samalla – ja toisia yhteyksiä hieman vaikeutuu, kun isojen laivojen kuten jäänmurtajien kulku vaatisi aina läppäsillan avaamista. Halkolaiturilta lähtevät jaalat ja muut mastoveneet pääsevät suunnitelman mukaan Korkeasaaren ja Hylkysaaren väliin kaavailtua pientä kääntösiltaa kääntämällä avovesille. Suunnitelmaa tullaan esittelemään asukkaille, mikäli se lähtee kaupunkisuunnitteluvirastosta eteenpäin.