KINOKAN KEVÄÄN 2009 KOLMAS JA KAUDEN VIIMEINEN LAATUELOKUVA SUNNUNTAINA
29.3.2009 KLO 15.00
VAARALLISIA SUHTEITA
Alkuperäinen nimi Scandal – Joseon namnyeo sangyeoljisa
Esityksen jälkeen pientä tarjoilua sekä aikaa keskusteluun ja yhdessäoloon.
Chodelros de Laclos´n 1700-luvulla ilmestynyttä kirjeromaania Vaaralliset
suhteet on filmattu ahkerasti. Muistissa ovat esim. Stephen Frearsin Valheet
ja viettelijät (1988) sekä Milos Formanin Valmont (1989). Uusin
elokuvaversio aiheesta, E J-Yongin ohjaama Vaarallisia suhteita, tulee ehkä
vähän yllättävältä taholta, nimittäin Etelä-Koreasta.
VAARALLISIA SUHTEITA
Alkuperäinen nimi Scandal – Joseon namnyeo sangyeoljisa
Maa Etelä-Korea (2003)
Genre Draama
Ohjaus E J-Yong
Käsikirjoitus: Choderlos de Laclos, Dae-woo Kim, Hyeon-jeong Kim, Je-yong
Lee
Näyttelijät: Bae Young-jun, Lee Mi-suk, Jeong Do-yeon, Jo Hyen-jae, Lee
So-yeon
Kesto 124 min
Ikäsuositus 15+
Chodelros de Laclos´n 1700-luvulla ilmestynyttä kirjeromaania Vaaralliset
suhteet on filmattu ahkerasti. Muistissa ovat esim. Stephen Frearsin Valheet
ja viettelijät (1988) sekä Milos Formanin Valmont (1989). Uusin
elokuvaversio aiheesta, E J-Yongin ohjaama Vaarallisia suhteita, tulee ehkä
vähän yllättävältä taholta, nimittäin Etelä-Koreasta. Eipä siinä mitään,
sujuvasti kulkee hyvä tarina koreaksikin.
Vaarallisia suhteita kertoo korealaisista aatelisista. Jo-Weon (Bae
Yong-Jun) aika kuluu seksuaalisissa hurjasteluissa ja eroottisia kuvia
maalatessa. Hän on rakastunut serkkuunsa Jo’hon (Lee Mi-Sook), joka ei
kuitenkaan vastaa hänen tunteisiinsa. Tilanne kuitenkin vaikuttaa muuttuvan,
kun Jo värvää Jo-Weon tekemään raskaaksi miehensä uuden jalkavaimon.
Armottomalle naistenmiehelle ei nuoren tytön valloittamisessa ole paljonkaan
haastetta, joten serkukset lyövät vetoa siitä, pystyykö Jo-Weon viettelemään
hyveellisen ja hartaan katolisen lesken Jeongin (Jeon Do-Youn).
Kungfutselaisessa Koreassa katolilaisuus on kielletty uskonto, mikä altistaa
Jeongin kiristykselle ja monenlaisille vehkeilyille, mutta Jo-Weo
havaitseekin rakastuneensa Jeongiin.
E J-Yong sommittelee tarinansa kuin mestarillinen shakinpelaaja. Pienin
siirroin kertomus etenee kohti väistämättömän traagista loppuaan. Kauniita
sommitelmia ovat E J-Yongin levolliset kuvatkin, täynnä yksityiskohtia ja
hehkuvia värejä. Myös elokuvan pääosanäyttelijät loistavat. Heidän kasvonsa
ovat lähes naamioita, mutta pienet eleet, pelkkä suupielen värähdyskin,
paljastavat teeskennellyn viileyden takana vellovat suuret tunteet. E J-Yong
luo tarkan kuvan kaksinaismoralistisesta ja joutilaasta aatelistosta, jolla
ei ole mitään tekemistä. Elämänsä tyhjyyttä täyttääkseen se pelaa julmia
ihmissuhdepelejä, joissa lopultakin on pelkästään häviäjiä.