Ei siltaa Katajanokalta Laajasaloon

Kaupunkisuunnittelulautakunta on kokouksessaan 2.6. päättänyt, että siltavaihtoehdosta Laajasalon rakennettavan Kruunuvuorenrannan ja Katajanokan välillä luovutaan.

Suunnitelman mukainen noin 10 000 asukkaan lisäys nykyisin 15 600 asukkaan Laajasaloon tuo muutoksia mm. liikenteeseen. Liikenteen järjestämiseksi Laajasalosta kaupunkiin on metrotunnelin lisäksi myös harkittu ja suunniteltu sillan rakentamista Laajasalon Kruunuvuorenrannasta Hylkysaaren kautta Katajanokalle.

Kaavailtu siltayhteys raitiovaunuliikenteelle ja kevyelle liikenteelle olisi sisältänyt kaksi uutta siltaa Katajanokan ja Laajasalon välille sekä Hylkysaaren laajennuksen. Katajanokalta Hylkysaaren rakennettava läppäsilta olisi ollut 330 m pitkä ja Hylkysaaresta Kruunuvuorenrantaan ulottuva silta 910-1150 metriä pitkä ja noin 20 metriä korkea.

Katajanokkaseura on suhtautunut kielteisesti maisemaa pilaavaan siltavaihtoehtoon (tähän tulee linkki kannanottosivulle). Kaupunkisuunnittelulautakunta on nyt kokouksessaan päättänyt, että siltavaihtoehdosta luovutaan.

Lautakunnan 2.6. hyväksymien Kruunuvuoren osayleiskaavan jatkosuunnitteluperiaatteiden mukaan Laajasalon Kruunuvuorenrannan alueen joukkoliikenne kulkee aluksi liityntäliikenteenä Herttoniemen metroasemalle. Liityntäliikennettä täydentää suora vesiliikenneyhteys keskustaan: valmistellaan suunnitelma vesiliikenteen toteutuksesta osana kaupungin omaa sisäistä yhteistariffiliikennettä.

Osayleiskaavassa varaudutaan keskustasta Kruunuvuorenrannan kautta Santahaminaan kulkevan tunnelimetron rakentamiseen. Yleiskaava 2002:ssa on varauduttu metroyhteyteen keskustasta (Kamppi-Erottaja-Kauppatori-Katajanokka) Kruunuvuorenrantaan ja siitä edelleen Laajasaloon ja Santahaminaan.