KINOKKA ESITTÄÄ: KINO K13 sunnuntaina 21.4 klo 16.00 CHERBOURGIN SATEENVARJOT

KINO K13 sunnuntaina 21.4 klo 16.00 CHERBOURGIN SATEENVARJOT

CHERBOURGIN SATEENVARJOT (LES PARAPLUIES DE CHERBOURG)
Ranska/Saksan liittotasavalta
Pituus: 1h 32 min
Ikäraja: S
Ohjaus: Jaques Demy
Käsikirjoitus: Jaques Demy
Musiikki: Michel Legrand
Näyttelijät: Catherine Deneuve, Nino Castelnuovo, Anne Vernon, Marc Michel

Musiikkielokuva Cherbourgin sateenvarjot sijoittuu pieneen ranskalaiseen Cherbourgin kaupunkiin, jossa 17-vuotias Geneviève (Catherine Deneuve) kokee ensirakkautensa.
Geneviève seurustelee äidiltään (Anne Vernon) salaa 20-vuotiaan Guyn (Nino Castelnuovo) kanssa.
Algerian sodan alkaessa pariskunnan suhde katkeaa Guyn palvelukseenastumismääräykseen.
Geneviève on odottamattomasti raskaana Guylle. Ajan, surun, ja yksinäisyyden painostamana Geneviève suostuu vaimoksi varakkaalle timanttikauppiaalle Roland Cassardille (Marc Michel).
Guy palaa sodasta vammautuneena huomatakseen nuoruutensa Cherbourgin kadonneen.
Cherbourgin sateenvarjot on Jacques Demyn ensimmäinen musiikkielokuva, ”laulettu elokuva”, ja se voitti mm. Cannesin festivaalien pääpalkinnon.
Musiikin on säveltänyt Michel Legrand.

Elokuvassa puhutaan ranskaa, suomenkielinen tekstitys

Elokuvalippu: 8 euroa + jäsenkortti 2 euroa (korttimaksumahdollisuus)
Saliin mahtuu 150 katsojaa
Paikka: Kino K13 (Katajanokanlaituri 11 A)
Aika: Sunnuntaina 21.4 klo 16

Ethän tule sairaana elokuviin.
Tervetuloa!

Kaupunkiviljely

kaupunkiviljely1

Katajanokkaseura ry käynnisti kesällä 2013 urbaanin laatikkoviljelmän Linnanpuistossa. Katajanokan kaupunkiviljelijöiden kuulumisia voi seurata Katajanokan kaupunkiviljelijät Facebook -sivuilla.

Kaikki laatikot ovat tällä hetkellä käytössä, mutta mahdollisesti vapautuvia laatikoita voi tiedustella sähköpostitse: skatankaupunkiviljelijat@gmail.com.

 kaupunkiviljely2

Ohjelmisto

Kymmenvuotislogo

Tuleva ohjelmisto

2024
21.4. Cherbourgin sateenvarjot: ohjaaja Jaques Demy, Ranska 1964
29.9
27.10
24.11
15.12
Elokuvalipun hinta on 8 €. (Korttimaksumahdollisuus)

Esitykset alkavat 16:00, saliin mahtuu 150 henkilöä.

HUOM! Kevätkaudella 2014 otettiin käyttöön Kinokan jäsenkortti, joka täytyy esittää aina lipun oston yhteydessä. Jäsenkortteja myydään Kinokan näytöksissä hintaan 2 €.

kinokka mainostaulu 

Esitetyt elokuvat

2024

Muiden lapset

Jeʹvida

War Pony

2023

Ali ja Ava

Balladi valkoisesta lehmästä

Viimeinen näytös

Häät ennen hautajaisia

Rumat, likaiset ja ilkeät

Utama

Musta Orfeus

Rakkaani merikapteeni

2022

Yhdet vielä

Hytti nro 6

Belfast

Isoäiti

Suurenmoisen lahjakkuuden sietämätön taakka

2021

Tove

la Belle Epoque

Maryam

Big vs Small

2020

The Favourite

Aurora

Happy Ending

Collette

Mestari Cheng

2019

Loving Vincent

Miami

God´s Own Country

Viimeinen loma

The Rider

Cinema Paradiso

Tuntematon mestari

Maria by Callas

2018

Oliivipuu

Hymyilevä mies + Kaupunki vaarassa

Paterson

Mies joka rakasti järjestystä

Hulluna onnesta

Saamelaisveri

Siskokset

Joulumaa

2017

Kirsikkapuiden alla

Brooklyn

The Dressmaker

Matkalla Floridaan

Tom of Finland

Salaisuuksien illallinen

Vuosisadan naiset

Kuvia Suomen suuriruhtinaskunnasta + Mustalaishurmaaja

2016

45 vuotta

Miekkailija

Bélierin perhe

Edelleen Alice

Havannan taivaan alla

Pride

Taxi

Järven tarina

2015

Nuoren Wertherin jäljillä

To the Wonder

Rakkaus

Särkynyt

Näkymätön Elina

Ranskalaista häähumua

Jouluoratorio

2014

Haute Cuisine – mestari keittiössä

Promised Land

Blue Jasmine

Enkelten siivu

Love Is All You Need

Syödä, nukkua, kuolla

O:n markiisitar

2013

Metsän tarina
Terraferma

Kilimanjaron lumet
Café de Flore
Le Havre
Precious
Nader ja Simin: Ero

2012

Vuosi elämästä

Osama

Hyvä poika
Sade kuuluu meille

Melancholia

Winter’s Bone

Eräs joulutarina

2011

Paradise Now

Häiden jälkeen

Katseeseen kätketty

Hyvä sydän

Kosto

Katso katso kultaseni

Jumalista ja ihmisistä

2010

Kanelia ja lihapullia

Elämä kierrättää

Viikset

Happy-Go-Lucky

Odotuslista

Station Agent

2009

Meri sisälläni

Valhe

Vaarallisia suhteita

Eräs rakkaustarina

Kuoropojat

Taivaan reunalla

Sideways

2008

Billy Elliot

Viisi vuodenaikaa

Meri

Tyttö ja helmikorvakoru

2046

Päivä ilman sotaa

2007

Kesken jäänyt elämä

Maanantain auringossa

Frida

Herra Ibrahim

Broken Flowers

2006

Jouluoratorio

Kirjelmä HSL:lle

Katajanokan raitiovaunuliikenteen palvelutason kohentaminen

Kuluneen syksyn ja alkutalven aikana Katajanokan julkisen liikenteen epäluotettavuus on taas korostunut. Raitiotielinjat ovat tapahtumien ja mielenilmaisujen takia hyvin haavoittuvat keskustassa – erityisesti Aleksanterinkadun ja Senaatintorin sekä presidentinlinnan ja Eduskuntatalon edustojen kohdalla – ja lisäksi katujen ja verkostojen rakennustyömaat ovat aiheuttaneet muutoksia linjoihin. Force majeure -tilanteita ei voi välttää, mutta niiden haittavaikutuksia ei ole aina pystytty tai pyritty tyydyttävästi torjumaan esim. poikkeuslinjojen, korvaavien bussiyhteyksien ja/tai aikataulutarkistusten muodossa.

Akuutit, sääoloista, väärin pysäköidyistä autoista tms. johtuvat häiriöt rasittavat voimakkaasti etenkin linjaa 4 ja pakottavat toistuvasti matkustajat odottamaan epätietoisine kymmeniäkin minuutteja tai kävelemään 1–1,5 km lähimmälle korvaavan liikenteen pysäkille.

Syksyllä voimaan tulleet aikataulut pidensivät vilkkaan liikenteen vuorovälit kahdeksasta kymmeneen minuuttia eli huononsi palvelutasoa 25 %:lla. Tämä on heijastunut kuormitukseen ja siten matkustusmukavuuteen sekä aikataulujen pitävyyteen. Odotusajat kasvavat helposti suhteettoman pitkiksi.   

Nämä kolme tekijää erikseen ja yhdessä edellyttäisi toimivaa informaatiojärjestelmää sekä pysäkkikohtaisesti että verkossa. Pysäkkikohtainen näyttö puuttuu usealta pysäkiltä, ja jos sellainen on, se saattaa näyttää harhaanjohtavasti aikataulun mukaisia vuoroja, jotka eivät ilmesty. Jos matkustajalla on sitova aikataulu, hän arvuuttelee, odottaako toisen vartin, lähteekö juoksemaan vai yrittääkö tilata taksin. Reittiopas saattaa auttaa – tai sitten ei, kun reaaliaikaiset tiedot eivät välttämättä päivity.

Esitämme siis:
– tiedossa oleviin ja yllättäviin poikkeamiin tulee reagoida tehokkaammin ja nopeammin, etukäteen varautuen,
– tiheämpi vuoroväli tulee palauttaa erityisesti ruuhka-aikoihin,
– reaaliaikaista tiedottamista raitiovaunujen kulusta tulee parantaa huomattavasti sekä fyysisessä että digitaalisessa ympäristössä.

27.1.2024 Katajanokkaseura,
Staffan Lodenius, ympäristötoimikunnan puheenjohtaja

JK. 14.2.2024 Kannanoton laatimisen jälkeen Kauppiaankadun pysäkille HO411 keskustan suuntaan onkin asennettu uusi näyttö, mistä seura on hyvin tyytyväinen. Seuraavaksi tulee näytöt asentaa/vaihtaa erityisesti päätepysäkille ja Vyökadun pysäkille, jolla kymmenet lauttamatkustajat saattavat odottaa häiriöistä epätietoisina. Ja tärkeintä on, että näytöt välittävät luotettavasti kaikki tärkeät ja relevantit tiedot.

2024 Vuosikokouksen pöytäkirja

VUOSIKOKOUS 2024

PÖYTÄKIRJA

Aika: 20.03.2024 klo 18

Paikka: Finca Las Ventanas kahvila,

Kanavaranta 3, Katajanokka

1. Kokouksen avaus

Finca Las Ventanas Oy;n Mikko Kauppinen kertoi kahvilan ja paahtimon toiminnasta.

Puheenjohtaja Kati Laasonen avasi kokouksen klo 18.10, ja toivotti kaikki tervetulleiksi kokoukseen.

2. Valittiin kokouksen puheenjohtaja ja sihteeri, kaksi pöytäkirjan tarkastajaa sekä ääntenlaskijat.
Kokouksen puheenjohtajaksi valittiin Petri Tuomi-Nikula ja sihteeriksi Eija Halla. Pöytäkirjan tarkastajiksi valittiin Leena Laasonen ja Kaija Klinge. Pöytäkirjan tarkastajat toimivat tarvittaessa ääntenlaskijoina.

3. Todettiin kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus.
Kokous todettiin laillisesti kokoon kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi.
Kokouksessa oli läsnä 39 jäsentä.

4. Käsiteltiin vuoden 2023 toimintakertomus.
Kati Laasonen esitteli toimintakertomuksen vuodelta 2023.

5. Käsiteltiin vuoden 2023 tilinpäätös ja toiminnantarkastajien lausunto ja päätettiin tilinpäätöksen hyväksymisestä.
Helena Alkula esitteli vuoden 2023 tilinpäätöksen, luettiin toiminnantarkastajien lausunto, tilinpäätös hyväksyttiin.

6. Hyväksyttiin vuoden 2024 toimintasuunnitelma.
Kati Laasonen esitteli ja käsiteltiin toimintasuunnitelma vuodelle 2024

7. Hyväksyttiin vuoden 2024 talousarvio ja päätettiin jäsenmaksun suuruus.
Helena Alkula esitteli talousarvion vuodelle 2024, joka hyväksyttiin.
Yksilö jäsenmaksun suuruus on 20 € ja yhteisöjäsenen jäsenmaksu 100€.

8. Valittiin seuran puheenjohtaja.
Seuran puheenjohtajana jatkaa Kati Laasonen.

9. Valittiin jäsenet johtokuntaan erovuoroisten jäsenten tilalle. Tuula Palaste varapuheenjohtaja (ev), Eija Halla sihteeri (ev), Helena Alkula rahastonhoitaja, Martin Bunders (ev), Sinikka Harpf kokousemäntä, Aurora Heickell Kaikulehden päätoimittaja (ev), Marja Karppanen kulttuuritoimikunnan koollekutsuja (ev), Erkki Leimu, Aarno Teittinen, Kirsti Tolvanen urheilutoimikunnan koollekutsuja (ev), Sisko Lounatvuori, Staffan Lodenius ympäristötoimikunnan koollekutsuja, Tuomas Palasto, Sirpa Pääsky ja Tuula Teikari-Saebö (ev=erovuoroiset).

Johtokunnan erovuoroiset jatkavat johtokunnassa, lisäksi uutena jäsenenä Tuomas Palaston tilalle valittiin Lari Nylund.

10. Valittiin toiminnantarkastaja ja hänelle varahenkilö
Markku Lounatvuori valittiin toiminnantarkastajaksi ja varahenkilöksi valittiin Ingrid Heickell.

11. Muut asiat

-Ehdotettiin HSL:n kanssa keskustelua matkalippujen saatavuuden parantamiseksi laivamatkustajien osalta sekä heidän ohjeistamisestaan lipun hankinnassa terminaalin tullessa ja sieltä poistuttaessa.

-Liikennevalvonta, ajonopeudet ja liikenneturvallisuus puhuttivat kokoukseen osallistujia sekä laivojen rekkaliikenne.

-Terminaalin sekä terminaalin ympäristön sekä läheisten raitiovaunupysäkkien roskaisuus ja siivottomuus, ja kenelle alueiden hoito ja siistiminen kuuluu.

-Valmistuvan Varman liiketilojen Katajanokan Laiturin toimijoiden kanssa toivotaan kiinteää yhteistyötä ja heitä mukaan Katajanokkaseuran toimintaan.

-Oma Stadi hankkeen WC-hanke pallokentälle ei toteudu, mutta muita rahoitusvaihtoehtoja kaupungin kanssa selvitellään.

-Lari Nylund ilmoitti The Tall Ships Races Helsinki tapahtumasta 4.-7.7.2024.

– Katajanokan ympärijuoksun päivämääräksi on päätetty tänä vuonna 3.9.2024

-Aero Oy aloitti lentokoneliikennöinnin Katajanokalta 100-vuotta sitten 20.3.1924. Suomen Ilmailumuseon intendentti Matias Laitinen esitteli valokuvia Katajanokalta, ja samalla julkistettiin tieto, että Katajanokkaseura selvittää mahdollisuutta muistomerkin hankintaan Katajanokalle.

12. Kokouksen päättäminen
Puheenjohtaja päätti kokouksen klo 19.06.

Petri Tuomi-Nikula  puheenjohtaja

Eija Halla sihteeri

Leena Laasonen ja Kaija Klinge  pöytäkirjantarkastajat                                                                                                                                               

Ydinkeskustan liikennejärjestelmä / asukasyhdistysten tapaaminen 5.2.2024, seuran lausunto

Lotta Silfverberg
Helsingin kaupunki, Kaupunkiympäristön toimiala

Viite: Ydinkeskustan liikennejärjestelmä / asukasyhdistysten tapaaminen 5.2.2024

Parempi myöhään… Katajanokkaseuran johtokunnassa käytyjen keskustelujen pohjalta haluamme em. tapaamiseen osallistuneina lausua muutamia näkökulmia keskustan liikennejärjestelmää koskeviin suunnitelmiin.

Katajanokkaseuran lähestymiskulma on luonnollisesti oma kaupunginosa, mutta näkökulmaan mahtuu Niemen eteläosa kokonaisuudessaan. Kun esimerkiksi käsitellään poikittaisliikennettä, on syytä muistaa, että eteläisten kaupunginosien sisään tuleva ja ulos lähtevä ajoneuvoliikenne on jokseenkin kokonaisuudessaan keskustan läpikulkuliikennettä – esimerkiksi Katajanokan liikenne käyttää sataprosenttisesti joko Pohjoisesplanadia tai Pohjoisrantaa eli keskustan pääverkkoa. Pyrkimys läpiajoliikenteen välttämiseen tai vähentämiseen ei saa merkitä paikallisten asukkaiden ja toimijoiden liikkumisen rajoittamista. Riski kasvaa etenkin, jos halutaan lisätä keskusta-asumista myös Hernesaaren jälkeen. Vaikka auton omistus ja käyttö asukasta kohti vähenee – mikä on myönteinen ja kannustettava trendi – muu liikenne, kuten jakelu- ja huoltoajo sekä taksien ja vuokra-/yhteisomistusautojen synnyttämä liikenne mitä todennäköisimmin kasvaa. Tähän on lisäksi lisättävä moottoriavusteinen mikroliikenne, joka vaatii omia kaistoja tai käyttää autoliikenteen ajoratoja, jotta jalankulku ei kävisi sietämättömäksi ja turvattomaksi. Keskustan sijainti niemellä on maantieteellinen tosiasia, joka on otettava huomioon. Poikittaiselle ja pitkittäiselle keskustan läpiajoliikenteelle on pakosta varattava riittävästi tilaa maan tasolta tai maan alta – vaikka kaikkien yhteisenä tavoitteena onkin, että liikenne aiheuttaisi mahdollisimman vähän haittaa ympäristölle, kaupunki- ja katukuvalle sekä keskustan elävyydelle, viihtyisyydelle ja palvelutarjonnalle.

Edellä todettuun viitaten pidämme esimerkiksi ajatus Kaivokadun sulkemisesta läpikulkevalta henkilöautoliikenteeltä hyvin epätarkoituksenmukaisena – varsinkin kun tämä reitin varrella ei ole juuri asumista mutta sitä enemmän palveluja, toimitiloja ja työpaikkoja sekä pysäköintilaitoksia. Totta on, että Rautatieaseman ympäristö on joukkoliikenteen solmukohtana Helsingin jalankulkuintensiivisin alue eikä kovin viihtyisä, mutta oleskelua ja flaneerausta varten voidaan parantaa Rautatietorin ja Elielinaukion kaupunkitiloja pikemmin kuin Kaivokadun jalkakäytäviä. Vähintään 1+1 kaistaa sekä tarpeelliset kääntymis-, pysähtymis- ja taksikaistat on vähimmäisvaatimus.

Espa on selvityksessä erityistapaus ja halutaan odottaa 1,5 vuoden kokeilusta saatuja tuloksia. Lienee kuitenkin selvää, että Kaivokadun ratkaisusta riippumatta tarvitaan myös täällä sama välityskyky eli 1+1 kaistaa sekä ”hidaskaistat” kumpaankin suuntaan. Esplanadi on katutilana Helsingin arvokkain ja sen periaatteellinen poikkileikkaus on säilytettävä eli 2 liikennöitävää kaistaa sekä Etelä- että Pohjoisesplanadilla. Pyöräilyliikenne on järjestettävä toimivasti ja turvallisesti kumpaankin suuntaan, mutta missään nimessä ei ”baanamaisesti” – Eteläesplanadin asfaltoitu reitti on sekä toiminnallisesti että ympäristöllisesti epäonnistunut. Pohjoisesplanadin istutus- ja oleskelurakenteista voidaan olla useaa mieltä, mutta yli puolta vuotta kestävä talvikausi näyttää muodostuvan ylivoimaiseksi haasteeksi. Kesäkaudeksi tehtävät väliaikaisjärjestelyt lienevät luontevampi ratkaisu ja resurssit ympäristön pysyväksi ja ajoittaiseksi kohentamiseksi voitaisiin mieluummin ohjata Esplanadin puistovyöhykkeeseen.

Kantakaupungin poikittaisliikenteen sijoittaminen osin maan alle on ympäristön kannalta tavoiteltava ratkaisu – erityisesti huolto- ja pysäköintiliikenteen osalta. Mikäli keskustan huoltotunnelista pääsee kaikkiin isoihin pysäköintilaitoksiin sen tunnettuus ja käyttö paranee sen verran, että maanpäällinen poikittaisliikenne vähenee. Aiemmin suunniteltu tunneliyhteys Katajanokan laivaterminaaliin ja pysäköintilaitokseen helpottaisi toki katutason liikkumisoloja, mutta ei toivota uuttaa raskasta rakentamista korkeiden kustannusten peittämiseksi.

Keskustan elävyyden ja vetovoimaisuuden kohottamisessa on syytä tiedostaa kuinka merkittävän osuuden jalankulkijoista ja pyöräilijöistä kantakaupungin asukkaat edustavat. Lähiliikunnan määrä kasvanee tulevaisuudessa ja asukkaat suuntaavat askeleensa (10 000 päivässä…) rannoille, puistoihin ja – keskustaan, usein niin, että reitin varrelle osuvat kaikki kolme ympäristötyyppiä. Tämä muodostaa huomattavan, jatkuvan kävijämäärän, jota keskustan vetovoimaa vaaliessa kannattaa ottaa huomioon järjestämällä korkealaatuiset kävely- ja pyöräilyreitit keskustaan eri kaupunginosista.

Katajanokalla 19.3.2924

Staffan Lodenius & Sirpa Pääsky

Katajanokkaseuran ympäristötoimikunta

KINOKKA ESITTÄÄ: KINO K13 sunnuntaina 25.2 klo 16.00 JE´VIDA

KINO K13 sunnuntaina 25.2 klo 16.00 JE´VIDA

JE´VIDA
2023
Suomi
Pituus: 99 min
Ikäraja: K-12
Ohjaus: Katja Gauriloff
Käsikirjoitus: Katja Gauriloff, Niillas Holmberg
Näyttelijät: Agafia Niemenmaa, Heidi Juliana Gauriloff, Sanna-Kaisa Palo, Seidi Haarla

Je’vida, historian ensimmäinen koltansaamenkielinen elokuva, kertoo pakkosuomalaistamisen paineessa taustansa hylänneestä naisesta, jonka tarina nähdään kolmessa aikatasossa.
Iäkäs kolttasaamelainen nainen Iida joutuu vanhan kotitilan myymisen ja kulttuuriperimän salaamisen suhteen kahden vaiheille, sillä pois tukahdutettu luonnonläheinen maailma alkaa hiipiä takaisin.

Elokuvassa puhutaan koltansaamea, suomenkielinen tekstitys

Elokuvalippu: 8 euroa + jäsenkortti 2 euroa (korttimaksumahdollisuus)
Saliin mahtuu 150 katsojaa
Paikka: Kino K13 (Katajanokanlaituri 11 A)
Aika: Sunnuntaina 25.2 klo 16

Ethän tule sairaana elokuviin.
Tervetuloa