juoksija_syksy kopio.pngkanavaranta_kesa kopio.pngkerrostalot_kesa kopio.pnglaivastokatu_talvi kopio.pngmelojat kopio.pngpolku_karjessa_talvi kopio.pngportaat kopio.pngseura_kelluvakonttori kopio.pnguspenski kopio.pngviikkari_enso kopio.png

Katajanokkaseuran vuosikokous pidettiin keskiviikkona 25.2.2009 UM:n viestintä- ja kulttuuriosaston tarjoamassa tilassa. Seura kiittää Ulkoministeriötä kokoustilasta ja kahvitarjoilusta. Kokouksen aluksi osastopäällikkö Petri Tuomi-Nikula kertoi tiedotusosaston toiminnasta ja mielenkiintoisen rakennuksen historiasta. Kokoukseen osallistui 66 katajanokkalaista.

vuosikokous 250209.jpg

Vuosikokouksen jälkeen Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston arkkitehti Marko Härkönen kertoi Kanavaterminaalin paikalle suunnitellun hotellirakennuksen kaavoitustilanteesta. Hotellin luonnossuunnitelmat on tehnyt sveitsiläinen arkkitehtitoimisto Herzog & de Meuron.

muoto.jpgKokouksessa esitettiin, kuinka hotellille haettiin muotoa.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Katajanokanlaituri 2:n alueen asemakaavatietoa on kaupunkisuunnitteluviraston verkkosivuilla. Muistutusaika on 20.2.-23.3.2009, muistutukset voi lähettää osoitteeseen kaupunkisuunnittelu@hel.fi

Hankkeen etenenemisen tapaa arvosteltiin keskustelussa ankarasti. Aiheellista ihmetystä herätti myös se, miksi "kaupungin ylin johto" itsepintaisesti ajaa kulttuurihistoriallisesti ja maisemallisesti arvokkaalle paikalle rakennusta, jota kukaan ei tänne halua, "hanke etenee kuin juna." Suuri kulmikas ja häikäiisevän lasinen rakennus peittäisi valmistuttuaan mm. Uspenskin katedraalin mereltä  katsottuna. Todettiin mm. että Engelin haudasta kuuluu kolinaa ja että rakennus pilaa kansallismaiseman - kansallismaiseman käsitteen tarkemman määrittelyn uskottiin tosin jäävän KHO:lle. Muistutettiin, että myös Alvar Aallon Enso- Gutzeitin talo on nähtävä oikeassa yhteydessään: kun se suunniteltiin ja rakennettiin, tarkoitus oli, että koko Katajanokka puretaan ja rakennetaan uudestaan Manhattanin tyyliin; nykyisin näkemykset ovat kuitenkin muuttuneet.

Liikenneolojen huonontuminen huolestutti: jalankulkijat joutuvat väistelemään liikennettä, Tukholman lautan samanaikainen tulo satamaan tukkii Katajanokan lopullisesti. Myös pienen satama-altaan käytännöllisyyttä epäiltiin: sekä ruotsinlaivoille jäävää tilaa että sitä, voiko sinne kuitenkaan tavalliset ihmiset tulla veneillään. Ei pidä unohtaa, että kysymyksessä on viiden tähden hotelli, joka on tarkoitettu eliitille, eikä sovellu esimerkiksi poikkeamispaikksi juoksulenkillä.

Ylipäätään uuden hotellin rakentamisen ideaa hämmästeltiin: hotelli yleensä rakennetaan majoituskapasiteetin tyydyttämiseksi. Eikö tällainen hotelli pitäisi rakentaa esimerkiksi Kalasatamaan, jotta hankkeen ajajat saisivat muistomerkkinsä ja samalla Katajanokka jätettäisiin rauhaan. Tätä Härkönen kertoi myös ehdotetuksi, mutta rakennuttajalle soveltuu vain keskustatontti.

Hankkeen tiimoilta kehotetiin olemaan yhteydessä poliittisiin päättäjiin.

Joomla templates by a4joomla