juoksija_syksy kopio.pngkanavaranta_kesa kopio.pngkerrostalot_kesa kopio.pnglaivastokatu_talvi kopio.pngmelojat kopio.pngpolku_karjessa_talvi kopio.pngportaat kopio.pngseura_kelluvakonttori kopio.pnguspenski kopio.pngviikkari_enso kopio.png

Hätäkeskuksen toimintaa ja alustavia rakennussuunnitelmia esiteltiin Katajanokkaseuran edustajille 27.4.2006 Senaatti-kiinteistöjen tiloissa Lintulahdenkatu 5:ssä. Suomessa on 15 hätäkeskusta; Keravan ja Helsingin keskukset valmistuvat viimeisinä. Helsingin hätäkeskus tulee vuokralaiseksi Senaatti-kiinteistöjen rakennuttamaan luolaan. Hätäkeskuksessa yhdistetään poliisin, palokunnan, ambulanssin ja, uutena, sosiaalitoimen hälytykset yhteen paikkaan avun saamisen nopeuttamiseksi. Katajanokan kallioon louhittavassa hätäkeskuksessa työskentelee yötä päivää 17 kielitaitoista päivystäjää. Liikennettä ei hätäkeskuksen toiminnasta juurikaan synny.

 

Keskuksen puolitoista vuotta kestävät louhintatyöt alkanevat syksyllä 2006. On vielä auki, kuljetetaanko louhe vesiteitse vai kuorma-autoilla. Hätäkeskus tehdään syvälle kallioon, mutta maan päälle tulee rakennuksia ja rakennelmia. Hätäkeskuksen ajoluiska on suunniteltu Ulkoministeriön vielä rakentamattomalle tontille, Kukkasrahaston talon pohjoispuolelle nykyisen UM:n ajoluiskan viereen. Liikuntahallin ja Vankilan/Linnanpuiston välimaastoon on suunniteltu kaksi ilmanvaihto- ja poistumistierakennusta ja yksi ilmanvaihtorakennus Merivartioston esikunnan viereiseen puistikkoon. Lisäksi suunnitelmissa on pari ovea nykyisiin valtion omistamiin rakennuksiin ja teknisiä laitteita ”bunkkerin” kylkeen.  

 

Kaupunkikuvaneuvottelukunnan kriittisen ennakkolausunnon johdosta maanpäällisten rakennelmien suunnittelijaksi on nyt palkattu professori, arkkitehti Vilhelm Helander.

 

Katajanokkaseuraa suunnitelmissa askarruttaa uuden ajoluiskan tarve; onko UM:n ja Hätäkeskuksen hallinnollisten rajojen tiukkuus ja kustannustekijöiden paine niin suuri, että ei voitaisi käyttää UM:n olemassa olevaa luiskaa? Sama valtion viranomaisten hallinnollinen ”itsenäisyys” vaivaa suunnittelua ”bunkkerin” kohdalla, jossa valtion eri elimet eivät kuulemma saa paria kaapelia yhteen ja samaan rakennukseen.    

 

Toinen huolenaihe on ilmastointilaitteiden melutaso. Suomen rakentamismääräykset tosin rajoittavat melutason 45 desibeliin asuinrakennusten seinältä mitattuna, mutta rauhallisiin Linnan- ja Laivastopuistoihin ei myöskään ole syytä tuottaa melua!

 

Luvassa on suunnittelun seurantaa jatkossa.

Katajanokan postipalvelut siirtyvät paikallisen yrityksen hoitamaksi.

Postipalvelut saa tiistaina 2. toukokuuta kello 9.00 alkaen Katajanokan Paperista, joka muuttaa nykyisen postin tiloihin osoitteeseen Katajanokanlaituri 2, 00160 Helsinki. Posti on avoinna maanantaista perjantaihin kello 9-18 ja lauantaisin kello 10-15.

Tämän syksyn OpenHouseHelsinki -tapahtuman ohjelmasta löytyy kierroksia mm. Viikissä, Katajanokalla, Kruuhuhaassa, Töölössä, Vuosaaressa ja tietenkin keskustassa.

Katso koko ohjelma: www.openhousehelsinki.fi

Tataarien moskeijaan, salaperäiselle Lonnan saarelle, Pyhän Laurin kappeliin, Kirkkojärven kouluun, Alvar Aallon kotiin, Pauligin kahvinpaahtimoon, Vuosaaren merimieskeskukseen vai kierros Helsingin sisäpihoille tai viemäriverkostoon: minne sinä haluaisit päästä? OpenHouseHelsinki avaa jälleen ovet!

OpenHouseHelsinki järjestää opastettuja kierroksia kiinnostaviin rakennuksiin, sisätiloihin, kaupunginosiin sekä uusiin ja vanhoihin arkkitehtuurikohteisiin.

Nyt neljättä kertaa järjestettävä OpenHouseHelsinki paljastaa taas uusia, erilaisia puolia Helsingistä. Seitsemän eri teeman alle rakentuva ohjelma tutustuttaa mm. pyhiin tiloihin, Helsingin edustan saariin, suurlähetystöihin sekä tietenkin uuteen ja vanhaan arkkitehtuuriin ja tulevaisuuden Helsinkiin. Oppaina toimivat suunnittelijat ja asiantuntijat. Kaikille kierroksille on vapaa pääsy. Niille kierroksille, joille osallistujamäärät ovat tilojen hallinnoijan pyynnöstä rajoitettuja, osallistujat arvotaan, kaikille muille kierroksille voi vain tulla paikan päälle.

Lisäksi OpenHouseHelsinki tarjoaa työpajoja, näyttelyitä ja luentoja.

OpenHouseHelsinki -tapahtumaa järjestää Open House ry yhteistyössä Helsinki Design Week:n, Suomen arkkitehtiliiton ja Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston kanssa.

Tervetuloa mukaan!

Ystävällisin terveisin, OpenHouse ry

www.openhousehelsinki.fi

info@openhousehelsinki.fi

Posti jakaa Katajanokkaseuran Kieku-tiedotuslehtisen tällä viikolla niihin katajanokkalaisiin postiluukkuihin, joissa ei ole "ei mainoksia/ilmaisjakeluja" -tarraa. Jos et saa sitä, niin voit lukea sen tästä.

Kaupunginhallitus käsitteli 14.12.2005 Helsingin matonpesupaikkoja ja totesi, että vaikka meressä tapahtuvan matonpesun kuormitus vesiin lienee varsin vähäistä, on tarkoituksenmukaista vähitellen siirtyä pesuun kuivan maan matopesupaikoilla, jotka on liitetty vesi- ja viemäriverkostoon.

Joukkoliikennelautakunta päätti 1.12.2005 HKL:n suunnitteluyksikön esityksen mukaisesti, että 4.6.2006 alkaen

  • linjan 13 liikenne lopetetaan
  • raitiolinjan 4T liikennöintiaikaa laivojen kulkuaikoina jatketaan
  • linjan 4 yöliikennettä harvennetaan

Esityksen mukaan muutoksilla parannetaan terminaalien palvelutasoa; muillakin muutosalueilla palvelutaso säilyisi kohtuullisena.

Katajanokkaseura vastusti 4T:n ajamista viikonloppuisin. Vuorovälien kaksinkertaistuminen, erityisesti lauantain kaupungilla asiointiaikona, ei ole asukkaille kohtuullinen palvelutaso.

Syksyllä 2010 Kinokka esittää seuraavat elokuvat:

26.9. Happy-go-lucky (Iso-Britannia)
24.10. Odotuslista (Kuuba)
21.11. Station Agent (USA)

Esitykset ovat Kino K-13:ssa su klo 15. Filmiesitysten jälkeen on varattu pientä tarjoilua ja aikaa keskusteluun.

 

368158a28c3ea9d85f29ff44f56fd5fa.JPG

Vielä ehtii mukaan futiskouluun A 9.00-11.00 tai B 11.15-13.15 tai koululaisten päiväleirille 9.00-13.15Kallion kentällä (Brahen uusi tekonurmi) koulujen kesälomien viimeisellä viikolla!

 

Lautakunnan päätöksellä linjan 4T liikennöintiaikaa laajennettiin haaroittamalla linjan 4 liikenne kaikkina viikonpäivinä aamu- ja iltapäivällä sekä illalla. Linjaa 4T liikennöidään kaikkina päivinä noin klo 10 – 12 ja 15:30 - 17 kuten nykyisin arkena sekä illalla noin klo 20 - 20:20. Aikaisemmin aamulla ja keskipäivän jälkeen sekä myöhemmin illalla ja yöllä ajetaan edelleen vain linjaa 4 Merisotilaantorilta.

Linjan 4 vuoroväli pitenee Merisotilaantorin osuudella 4T:n liikennöintiaikoina kaksinkertaiseksi nykyisestä: uusi vuoroväli on kummallakin haaralla lauantaisin ja sunnuntaisin klo 10 – 12 ja klo 15:30 – 17 välisinä aikoina 12 - 18 minuuttia sekä ja kaikkina iltoina 15 – 22 minuuttia. Niinä aikoina Merisotilaantorin haaralla lähtöjen kuormitusasteet muuttuvat kaksinkertaisiksi, mutta HKL:n laskelmien mukaan olisivat suurimmillaankin alle 25 %. Muutoksen vaikutusalueella on noin 1 900 asukasta ja mm. ulkoasiainministeriön työntekijöitä. Päätöksen mukaan HKL pitää nelosen palvelutasoa edelleen kohtuullisena, ja muutosajankohdat ovat varsinaisten työaikojen ulkopuolella.

 

Nelosen yöliikenteen harventamista perusteltiin sillä, että linjan 4 matkustajamäärä vähenee erityisen selvästi jo klo 20 jälkeen ja vielä huomattavasti klo 22 aikaan, minkä jälkeen lähtöä kohti nousee arkisin vilkkaammassa suunnassa alle 40 matkustajaa koko matkan aikana. Vähiten käyttäjiä on myöhäisimmissä lähdöissä. Viikonloppuna viimeiset lähdöt kuormittuvat eniten.

 

Yöliikenne ajetaan nykyisin 4 vaunulla 15 minuutin välein. Suunnitteluyksikkö esitti yhden vaunun vähentämistä yöliikenteestä linjan tehostamiseksi ja kustannusvastaavuuden parantamiseksi. Suunnitteluyksikön mukaan liikennöintikustannukset vähenevät 42 000 euroa vuodessa ja että uusi 20 minuutin vuoroväli on edelleen kohtuullinen yöliikenteen vuorovälinä. Bussiliikenteessä vuoroväli on yöllä yleisesti 30 – 40 minuuttia ja vain poikkeustapauksissa tätä lyhyempi.

  

juoksupllKatajanokan ympärijuoksu tiistaina 4.9.2012
Laivastokujan hiekkakentällä Nuorisotalon takana

Ilmoittautuminen Katajanokan koulun aulassa, Laivastokuja 6
klo 16.30 – 16.55, aikuisten sarjoihin klo 18:15 mennessä.

Sarjat:

Joomla templates by a4joomla